Verkeersslachtoffers bij fietsers

Aantal dode en zwaargewonde verkeersslachtoffers bij fietsers per 10.000 inwoners.

Verkeersslachtoffers bij fietsers: Tabel
Verkeersslachtoffers bij fietsers: Grafiek
Toelichting

Deze indicator zegt iets over de verkeersveiligheid in de stad. In een leefbare en duurzame stad probeert men de veiligheid van mensen te verhogen door systematisch een reeks van problemen aan te pakken zoals diefstal, overlast, zwarte verkeerspunten, verstoring van de openbare orde, ed.

Het jaarlijks aantal dode en zwaargewonde verkeersslachtoffers bij fietsers ligt in de periode 2011-2013 tussen 0,9 (Aalst) en 2,7 (Roeselare) per 10.000 inwoners. Steden met het hoogste aandeel verkeersslachtoffers bij fietsers zijn Roeselare, Gent, Turnhout en Leuven. Aalst, Oostende, Genk en Antwerpen kennen het laagste aandeel verkeersslachtoffers bij fietsers.

Tegenover 2005-2007 is er een daling van het aandeel verkeersslachtoffers bij fietsers voor de volgende steden: Mechelen (-13%), Hasselt (-12%), Kortrijk (-7%), Oostende (-2%) en Turnhout (-1%).

Een stijging is te noteren in Roeselare (+89%), Gent (+59%), Genk (+58%), Leuven (+52%), Brugge (+22%), Aalst (+14%), Sint-Niklaas (+3%) en Antwerpen (+2%).

Bovenstaande indicator kan bekeken worden met indicatoren zoals ‘Verkeersslachtoffers’ en ‘Buurtproblemen: verkeershinder’ en ‘Tevredenheid over de verkeersveiligheid’.