Tevredenheid over het aanbod aan uitgaansgelegenheden, restaurants en eetcafé's

Aandeel (%) van de bevolking dat tevreden is over het aanbod aan uitgaansgelegenheden, restaurants en eetcafés in de stad.

Tevredenheid over het aanbod aan uitgaansgelegenheden, restaurants en eetcafé's: Tabel
Tevredenheid over het aanbod aan uitgaansgelegenheden, restaurants en eetcafé's: Grafiek

De tevredenheid over het aanbod aan uitgaansgelegenheden, restaurants en eetcafés zegt iets over hoe kwaliteitsvol en divers het horeca-aanbod is in de stad en geeft zo mede aan hoe attractief de stad is. De identiteit en uitstraling van de stad worden er gedeeltelijk door bepaald.

Ruim 86% van de inwoners van de 13 steden is tevreden over het horeca-aanbod, 76% van de inwoners is tevreden over de uitgaansgelegenheden. Beide percentages kennen een lichte daling ten opzichte van 2011.

In de meeste steden is er voor beide indicatoren een status quo over de tijd. In Aalst en Brugge is de tevredenheid over het horeca-aanbod afgenomen ten opzichte van 2011. Alleen in Turnhout is er over deze periode een toename van de tevredenheid. In Hasselt en Oostende neemt ten opzichte van 2011 de tevredenheid over het aanbod aan uitgaansgelegenheden af.

Leuven, Hasselt en Gent hebben het hoogste percentage zeer tevredenen voor zowel het horeca-aanbod als het uitgaansaanbod. In Genk, Mechelen, Sint-Niklaas en Turnhout is het grootste aandeel van de inwoners ontevreden met het aanbod aan uitgaansgelegenheden.

Hogeropgeleiden zijn meer tevreden over het horeca- en uitgaansaanbod dan lageropgeleiden.

Deze indicator kan samen gezien worden met de indicatoren inzake cultuur en vrije tijd zoals ‘Tevredenheid over het cultureel aanbod’, ‘Tevredenheid over aanbod aan sport en recreatie’.

Toelichting